Pagina
5.1 De mentor

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en docenten. De mentor is voor uw kind de spil van de leerlingbegeleiding. Samen met de vakdocenten, decanen en leerlingcoƶrdinator biedt de mentor eerstelijns of ā€˜normaleā€™ begeleiding. Deze basisbegeleiding bestaat uit mentorlessen, hulplessen, specifieke trainingen (bijv. begeleiding voor taal/spelling), begeleiding door de decaan of begeleiding

Pagina
4.5 Activiteiten, excursies en reizen

Ieder schooljaar zijn er activiteiten, excursies en meerdaagse reizen. Deze verschillen per leerjaar en per afdeling. De activiteiten en excursies organiseren we zoveel mogelijk in een tussenweek. In een tussenweek wisselen normalen lessen, activiteiten en excursies elkaar af. Een tussenweek vindt altijd plaats na een periode van zes lesweken, waarin het normale rooster wordt gevolgd.

Pagina
4.4 Producerend leren binnen het Technasium

Leerlingen die kiezen voor het Technasium werken gericht aan opdrachten die zij krijgen van bedrijven en instellingen. Onderdeel van deze manier van leren is dat zij bij iedere opdracht de bedrijven of instellingen bezoeken die de opdracht hebben verstrekt.

Pagina
4.3 Beroepsvoorbereidende stage vmbo

Voor de beroepsgerichte leerlijnen in het vmbo lopen leerlingen twee keer een stage van twee weken in het derde en vierde leerjaar. Tijdens de beroepsvoorbereidende stage wordt de leerling nog meer voorbereid op de arbeidsmarkt. Ze worden gestuurd in het ontwikkelen van een goede werkhouding en doen meer specifieke werkervaring op. De leerling krijgt inzicht

Pagina
4.2 Snuffelstages en meeloopdagen

Een snuffelstage of meeloopdag is een gratis ticket om rond te kijken op de arbeidsmarkt. Waar de een al zeker weet wat het gaat worden, haalt de ander de schouders op als je vraagt: ā€œwat wil je later worden?ā€Ā Geen zorgen! Dit is precies de reden waarom snuffelstages en meeloopdagen in het leven zijn geroepen. Op

Pagina
4.1 Maatschappelijke stage

Het Dongemond college heeft ervoor gekozen de maatschappelijke stage, ook nu deze niet meer wettelijk is voorgeschreven, te behouden. De leerlingen nemen 24 uur deel aan een maatschappelijke stage. Voor de organisatie daarvan neemt de school 16 uur voor haar rekening. Te denken valt aan een goede doelen actie die jaarlijks plaatsvindt. Deze activiteiten worden

Pagina
3.4 Burgerschap

Het Dongemond college vindt het belangrijk dat leerlingen actief betrokken blijven bij enĀ vormgeven aan de samenleving. We besteden daarom op alle onderwijsniveaus aandacht aan de burgerschapsvorming. Dat doen we onder meer binnen de school door het uitdragen van onze kernwaarden in de omgang met elkaar of door expliciete aandacht voor maatschappelijke themaā€™s in de lessen.

Pagina
3.2 Vmbo theoretisch, gemend en beroepsgericht

Binnen het vmbo kennen we drie verschillende leerwegen. De leerlingen kunnen, afhankelijk van hun capaciteiten en belangstelling, kiezen uit: basisberoepsgerichte leerweg (bb), waaronder het leerwerktraject kaderberoepsgerichte leerweg (kb) gemengd theoretische leerweg (gt) Binnen de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerwegen kunnen vmbo-leerlingen in de bovenbouw kiezen uit een aantal afdelingen: Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) in Raamsdonksveer

Pagina
3.1 Havo en vwo

De afdelingen havo en vwo worden in Raamsdonksveer aangeboden. In Made kunnen leerlingen de eerste drie leerjaren van de afdeling havo volgen. Technasium Het Technasium is een onderwijsaanbod voor onderzoekende en creatieve havo-vwo leerlingen met interesse in de wereld van natuur, gezondheid, techniek en economie. Geen boeken vol theorie, maar zelf Onderzoeken en Ontwerpen (O&O),