Ondersteuning.

Het is de taak van school om leerlingen te vormen en te helpen groeien. Soms zijn er ontwikkelingen of situaties waar een kind tijdens de middelbare schooltijd mee te maken krijgt, waarbij een vorm van extra ondersteuning gewenst is. Onze school heeft een zeer goede naam op het gebied van ondersteuning. Dit kenmerkt zich door teamwork, persoonlijke aandacht en een professionele benadering. Wij bieden op allerlei manieren hulp en ondersteuning bij:

  • leer- en studiebegeleiding voor leerlingen die moeite hebben met het schoolwerk;
  • keuzebegeleiding waarbij mentoren de leerling helpen bij het kiezen van een vakkenpakket en vervolgopleiding;
  • sociaal-emotionele begeleiding richt zich op het welbevinden van alle leerlingen op school;
  • faalangst;
  • begeleiding sociale vaardigheden;
  • dyslexie en lees- en schrijfproblemen;
  • dyscalculie en rekenproblemen;
  • motorische belemmeringen;

Meer weten? Bekijk dan de digitale schoolgids.

DE MENTOR

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en docenten. De mentor is voor uw kind de spil van de leerlingbegeleiding en bepaalt hoe de begeleiding wordt georganiseerd. Soms volstaat begeleiding door de mentor niet (meer) en neemt de ondersteuningscoördinator het over. Elke afdeling kent een ondersteuningscoördinator bij wie de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor met de ondersteuningsvragen terecht kunnen. De zorg die de leerling dan nodig heeft wordt gecoördineerd door de ondersteuningscoördinator. Dit kan interne zorg of externe zorg zijn, uitgebreide informatie over deze zorg staat in de schoolgids.

Het succes van de ondersteuning op het Dongemond college zit in de afstemming met en samenwerking tussen leerling, ouder(s)/verzorgers(s) en school.

EXTERNE ONDERSTEUNING

Soms is het zorgaanbod van de school niet voldoende en verwijzen wij u naar deskundigen buiten school. Zo is het Dongemond college aangesloten op het signaleringssysteem Zorg voor Jeugd en maken we deel uit van het Regionaal Samenwerkingsverband (RSV) Breda, www.rsvbreda.nl.

LENTOREN

Leerlingen uit de onderbouw worden in de gelegenheid gesteld om leerstof uitgelegd te krijgen door leerlingen uit klas 4, 5 havo/vwo en 6 vwo. Deze bovenbouwleerlingen hebben daarvoor voldoende capaciteiten en bezitten voldoende sociale vaardigheden om de leerlingen van de onderbouw bijles te geven. Zij hebben een minischoling gevolgd en zich bekwaamd op het gebied van didactiek en pedagogiek, zij mogen zich lentoren (leerling mentoren) noemen. De bijlessen worden na schooltijd, in ons studiehuis of thuis bij de leerling gegeven.

Lentorenproject
Lentoren aanmeldingsformulier

SCHOOLONDERSTEUNING

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden, vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat.
Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken.

Schoolondersteuningsprofiel