HOOFDSTUKKEN
14. Klachtenregeling
Mocht u ondanks de zorg en aandacht die wij besteden aan het zo goed mogelijk organiseren van het onderwijs toch nog klachten hebben, laat het ons dan weten. Zo is school in staat iets aan de klacht te doen of in ieder geval het gesprek daarover met elkaar aan te gaan. In de regel worden klachten binnen onze school tussen betrokkenen afgehandeld. Mocht dit niet lukken dan worden de leerlingcoördinator en/of teamleider betrokken.
Een klager kan, bij het indienen van een klacht, zich wenden tot een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan behulpzaam zijn bij het vinden van een mogelijke oplossing of ondersteuning bieden, als over wordt gegaan tot een formele klacht. Indien een gesprek met de leerlingcoördinator en/of teamleider niet afdoende blijkt, is de directeur van de locatie in eerste instantie aanspreekpunt. Indien de klacht door de directeur niet naar behoren wordt afgehandeld, kan de klacht ingediend worden bij het College van Bestuur. Als de klacht niet naar tevreden wordt afgehandeld door het College van Bestuur, dan is het mogelijk om een melding te maken bij de interne klachtencommissie. Het gaat hier onder meer om klachten over de kwaliteit van het onderwijs, de aangeboden begeleiding en het aanbieden van de wettelijk vereiste onderwijstijd.
Het adres van de klachtencommissie Dongemond college is:
Postbus 124, 4940 VC Raamsdonksveer.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de klacht in te dienen bij een externe klachtencommissie.
Het Dongemond college is hiervoor aangesloten bij de geschillencommissie bijzonder onderwijs (GCBO). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen hier een klacht voorleggen.
Stichting GCBO
Postbus 82324, 2508 EH Den Haag,
Telefoon: 070-3861697
Email: info@gcbo.nl
Meer informatie: klachtenregeling.
Seksuele intimidatie
Klachten op het gebied van seksuele intimidatie kunnen ook rechtstreeks bij de inspectie worden gemeld door contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur van de inspectie van het onderwijs, via het centrale telefoonnummer 0900-1113111. Het is in deze situatie ook een optie om contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon Marjolijn Overeijnder. U kunt haar e-mailen (marjolijn.overeijnder@arbounie.nl) of bellen (+31 (0)6 37708852).
Indien Marjolijn niet bereikbaar is, kan er contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer 088-272 6026 of door een mail te sturen naar: vertrouwenspersoon@arbounie.nl. Er wordt dan een andere vertrouwenspersoon ingeschakeld.
Klachten rond het examen
Geschillen rond de examens (schoolexamens en landelijk examen) moeten worden ingediend bij de examencommissie. Indien de beslissing van de examencommissie niet akkoord wordt bevonden kan er beroep aangetekend worden bij de Commissie van Beroep. In het examenreglement staat deze procedure toegelicht.
Examencommissie Vmbo
Mw. T. Rehm (voorzitter)
Mw. J. Nootenboom
Dhr. I. van de Heijkant
Dhr. J. Berende
Mw. I. Thomassen
Examencommissie Havo en Vwo
Dhr. P. Seegers (voorzitter)
Mw. P. Cohen (secretaris)