HOOFDSTUKKEN
2. Visie op het onderwijs
Het Dongemond college is een katholieke school voor vwo, havo en vmbo. Op twee locaties (Made en Raamsdonksveer) verzorgen ruim 275 medewerkers het onderwijs voor ruim 2000 leerlingen. Ons strategisch beleidsplan “Maatwerk voor morgen” geeft richting aan de toekomst van het Dongemond college. Zeker is dat we niet langer uit kunnen gaan van een standaard vorm van onderwijs, waarbij de klas de standaard is en de docent alleen maar doceert. Deze vorm gaat immers voorbij aan de unieke kenmerken van iedere leerling. De verscheidenheid tussen leerlingen wordt steeds groter. Gepersonaliseerd leren heeft zijn intrede gedaan in het onderwijs, maar daarnaast blijven we grote waarde hechten aan leren in groepen en aan de sociale ontwikkeling van individuen. Het Dongemond college is een school waar leerlingen worden gezien en gehoord. Waar ze zichzelf kunnen zijn. Een school met goede, betrokken medewerkers en een uitstekend pedagogisch klimaat. Hier worden leerlingen uitgedaagd en geïnspireerd om te experimenteren, te ontdekken, te groeien. Wij geven ze een solide basis en maken ze sterk, weerbaar en kritisch, ook op zichzelf. Een mooie voorbereiding op de wereld buiten.
Individueel talent is het uitgangspunt voor leren.
De individuele potentie van de leerling is het vertrekpunt voor de inrichting van ons onderwijs. We leiden op vanuit de gedachte van een maatwerkdiploma. Dit betekent dat onze leerlingen onderwijs krijgen dat aansluit op hun mogelijkheden en talenten. Naast aandacht voor kernvakken is er ruimte voor een brede vorming en talentontwikkeling. In ons onderwijs werken we systematisch en gedifferentieerd aan het verbeteren van resultaten. Formatief evalueren wordt gebruikt als basis om te komen tot opbrengstgericht werken en gepersonaliseerd leren. Leerlingen krijgen goede feedback, feedup en feedforward bij hun leerproces.
De leerling is in toenemende mate verantwoordelijk voor het eigen leerproces.
De leerling is gedurende de schoolloopbaan in toenemende mate regisseur van het eigen leerproces. In het onderwijsproces is zichtbaar op welke wijze de kennis en vaardigheden worden overgedragen aan de leerling om het eigen denken, handelen en leren te organiseren en om dit te sturen en te controleren. De mentoren en coaches kennen de vragen en behoeften van leerlingen en zijn spil in de begeleiding van die leerling. De leerlingen houden hun ontwikkeling bij in het eigen portfolio.
Medewerkers maken het verschil door rolmodel, inspirator en coach te zijn.
Zowel leerlingen als medewerkers voelen zich uitgedaagd en geïnspireerd om te leren. Medewerkers geven het goede voorbeeld en voelen zich eigenaar van de kwaliteit van hun onderwijs en begeleiding. Zij werken volgens de zes rollen van de docent (gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter, coach) en kunnen de leerling motiveren en inspireren om te leren. De coachende rol van de medewerker vinden we belangrijk en is zichtbaar in ons onderwijs. Leerlingen en ouders hebben grote waardering voor ons onderwijs en onze begeleiding. Onze medewerkers ervaren waardering van hun leidinggevenden.
Ons onderwijs biedt een goede en toekomstgerichte basis van kennis en vaardigheden.
We bereiden leerlingen voor op het vervolgonderwijs en op een passende plaats in een dynamische samenleving. Wij streven naar contextrijk onderwijs dat bijdraagt aan de oplossing van maatschappelijke en economische vraagstukken van de regio. Hiervoor werken we samen met bedrijven en instellingen in de regio. Ons leerplan is gebaseerd op een gezonde basis van kennis en vaardigheden met bijzondere aandacht voor de 21ste -eeuwse vaardigheden. Leerlingen stromen drempelloos door, binnen en tussen de verschillende afdelingen van onze school. Input vanuit de omgeving heeft invloed op de inhoud van het onderwijs en is het voor zowel leerlingen als medewerkers mogelijk om meer tijd- en plaats onafhankelijk te leren. (Wereld)burgerschap, maatschappelijke stages en bedrijfsstages hebben een duidelijke plaats in ons curriculum.
Wij hebben een duurzame en inspirerende leer- en werkomgeving.
We zijn een professionele en lerende organisatie waar medewerkers en leerlingen leren van elkaar. Onze leeromgeving is gezond en duurzaam ingericht en leerlingen en medewerkers leren en werken graag op het Dongemond college. Op school kunnen leerlingen en medewerkers werken en leren in diverse studieruimtes die voldoen aan de eisen van een gezonde school. Binnen alle afdelingen wordt actief gewerkt aan de invulling van een inspirerende en duurzame leer- en werkomgeving, zowel de fysieke inrichting als de activiteiten dragen daaraan bij. Leerlingen en medewerkers ervaren een duurzame en inspirerende leer- en werkomgeving en onze medewerkers ervaren goed werkgeverschap.
Elk individu wordt gezien en we zorgen voor elkaar.
We bieden onderwijs dat aansluit bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling en alle leerlingen zijn goed in beeld bij de medewerkers die betrokken zijn bij het programma dat de leerling volgt. We weten van iedere leerling en medewerker wie het is, wat het kan, wat het wil en wie of wat het nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen en helpen elkaar bij de realisatie ervan.
Een goed imago en behoud van een breed onderwijsaanbod dat is afgestemd op regionale behoeften.
We blijven in de regio Amerstreek een breed onderwijsaanbod verzorgen, dat is afgestemd op regionale behoeften en ontwikkelingen. We zetten sterk in op het behouden van aantrekkelijk en modern onderwijs en versterken ons imago op dit terrein. We werken samen met collega-besturen in onze regio om waar nodig de kwaliteit van afdelingen in de regio Amerstreek te versterken.